Turnir pe poante
Doina Moga
Sub egida platformei Sighișoara - Patrimoniu Cultural Viu,
ediţia de vară, iunie 2014, între zilele 25 şi 29 s-a desfăşurat la Sighişoara
prima ediţie a Festivalului Internaţional de balet, cu cele două componente: competiție
şi gală.
Mărturisesc
că deşi cunoşteam abilitatea şi determinarea directorului său artistic – Carmen
Siminie, de a transforma proiecte şi idei în evenimente de succes, ale căror
ecouri depăşeau graniţele tării, în ceea ce priveşte acest concurs am fost
destul de rezervată. Nu imaginam o artă atât de mare şi atât de elitistă
într-un oraş atât de mic, fără tradiţie şi cultivare în domeniu, chiar dacă
farmecul lui medieval de cetate îi aşezase de mult o coroană pe frunte. Tocmai
de aceea, pe parcursul desfăşurării lui, mirarea, surpriza şi respectul meu au
fost într-un continuu crescendo de la „primul gong” până la regalul ce a
încheia apoteotic ceea ce începuse atât de timid.
Am întâlnit acolo de toate: stângăcii inerente oricărui
început; câteva incompatibilităţii de concepţie, care însă au trecut din mers
şi lin, sub umbrela originalităţii; concurenţi dotaţi cu mai mult sau mai puţin
talent, cu mai multe sau mai puţine calităţi, cu mai multă sau mai puţină
şcoală (cu siguranţă viitor public avizat pentru spectacolele de gen) sau de ce
nu, stele ce vor lumina scene cu tradiţie din lume; un juriu sudat ca valoare
şi competenţă, format din personalităţi care pe parcursul carierei lor şi-au
câştigat un renume internaţional, juriu din care pentru prima dată, cel puţin
din competiţiile pe care le ştiu şi nu-s puţine la număr, a făcut parte şi un
medic psiholog, prezenţă ce s-a dovedit benefică - în fond şi baletul şi
medicina sunt în egală măsură studiu, ştiinţă şi artă -: Nina Mazur (Germania),
Magdalena Călugăru Klaar (Austria), Liana Dorina Iancu (Timişoara), Iulian
Rădoi (Bucureşti), dr. Daniel Ovidiu Matei (Sighişoara) şi subsemnata Doina
Moga-Belmore, ca preşedintă a juriului (Bucureşti). Am mai întâlnit acolo un
public dornic de nou şi de frumos, o atmosferă de sărbătoare patriarhală şi un
decor splendid pe care şi l-ar dori orice regizor din lume, în care fantezia,
armonia, eleganţa, gingăşia, vioiciunea, exuberanţa, emoţia, sensibilitatea şi
bucuria au avut cale deschisă spre un univers aparte.
Fiecare categorie de vârstă din cele 3 şi-a decantat
steluţa, deosebit de dificilă pentru juriu fiind alegerea câştigătorului
ultimei categorii, unde toţi cei 18 concurenţi, autentice talente, au
transformat partiturile lor, prin tălmăciri expresive într-un „miraj fluid”,
vorba lui Ion Barbu. Astfel, Eregep Anays şi Ionescu Diana Georgia, ambele din
Constanţa şi-au adjudecat locul I la 9-12 ani şi respectiv 13-16 ani, iar locul
I şi Premiul special pentru categoria 17-25 de ani i-au fost acordate spaniolei
Gonzalez Ada (în prezent membra a Teatrului de balet din Sibiu) şi lui Russu
Vladimir din Chişinău. A treia seară însă, cu spectacolul său de gală, a fost
un adevărat Regal. Un regal deschis de laureaţii concursului, primul
fiind prinţul în miniatură, Doboş Luca, laureat cu premiul special Claudia Avachian şi continuat de
invitaţii speciali: primbalerini români şi străini (Anglia, Japonia, Spania,
Rep. Moldova, Serbia şi România), parte dintre ei, actuali membri ai Operei
Naţionale din Bucureşti (Robert Enache şi Reina Yagura), Cluj (Vasile Dan Haja
şi Andreea Izabela Jura), Chişinău (Anastasia Homitchi şi Mihai Cersac),
Novisad (Ana Djurici şi Andrei Colceriu) şi Teatrul de balet din Sibiu (Eliot
Bourke şi Ayaka Nagai).
Rar am văzut într-o singură seară, pe aceeaşi scenă,
atâta har, atâta gingăşie, atâta emoţie, atâta fineţe, atâta graţie, atâta
farmec, atâta forţă şi atâtea partituri dansate impecabil, atât din punct de
vedere tehnic, cât şi artistic. Au fost momente când pur şi simplu am uitat să
respir. Rar mi-a fost dat să văd laolaltă atâţia artişti-balerini de o asemenea
valoare care prin intermediul instrumentului lor – corpul şi vocabularul
propriu artei lor, au spus câte o poveste de vis, transformând seara într-una
unică, irepetabilă, seară ce a încununat acest frumos debut al unui Festival concurs
cărei îi doresc un mare viitor.
A fost un spectacol în care aplauzelor publicului din
sala arhiplină, parca li s-a alăturat şi cele ale corului străvechilor locuitori
ai cetăţii cu freamătul vibraţiilor şi emoţiilor lui. Pentru mine, Sighişoara
acelor zile a fost ca o poveste exotică de iubire dintre o artă atât de mare,
elitistă şi efemeră ca o sculptură în fum şi un oraş atât de mic, dar palpabil,
statuar concret şi încoronat de medievalul patriarhal. Iar „vinovaţi” pentru
ineditul şi succesul ei sunt organizatorii: Carmen Siminie (director artistic),
Florinela Anca Vasilescu (manager) şi Adrian Popa (promotor și preşedintele Asociației
PRO CULTURA), cărora le adaug
aplauze la scenă deschisă.
Comentarii
Trimiteți un comentariu