Prohibiţie, abstinenţă şi societăţi secrete în Sighişoara la începutul secolului XX
dr. Nicolae
Teşculă
Secolul XIX debutează într-o perioadă marcată de cuceriri în domeniul
ştiinţific. Este perioada în care omul descoperă mult, o epocă plină de
invenţii, care fac viaţa omului de rând mult mai uşoară. Tot acum, inovaţile în
domeniul medicinii determină creşterea speranţei de viaţă. Preocupările
medicilor nu au fost doar în domeniul creării de medicamente sau tratamente mai
bune, ci şi prin măsuri profilactice. Acum sunt eradicate focare posibile de
diverse epidemii cum ar fi tifosul, holera, scarlatina sau pojarul prin măsuri
edilitare de amploare. Oraşele capătă forme noi prin introducerea apei curente,
a canalizărilor, a pietrurii străzilor şi a creării de rigole.
Întrunirea Bunilor Templieri la Casa Oraşului ( azi Sala „ Mihai Eminescu”)
din Sighişoara în 1907
|
Una dintre dezbaterile majore cu
privire la plăgile, care afectau societatea se desfăşoară în jurul consumului
excesiv de alcool. Alcoolismul este văzut acum ca un flagel care duce la
distrugerea fizică şi psihică a unor indivizi. Dincolo de aceste aspecte, reprezintă, acum într-o perioadă marcată de
naţionalism, o cauză posibilă pentru dispariţia naţiei, iar elita încearcă să
lupte pe toate mijloacele.
Acest lucru este observabil şi
la nivelul saşilor ardeleni, unde prin articole de presă, prin discursuri şi
predici în biserică se militează pentru prohibiţie şi abstinenţă. Alături de
aceste mijloace găsim şi Ordinul Bunilor templieri. Acesta
a apărut ca o organizaţie fraternă pentru cumpătare şi abstinenţă, având ca
model de organizare francmasoneria,
membrii ordinului reunindu-se în loji. În anul 1850 în Utica, statul New York,
Daniel Codz a fondat o organizaţie numită Cavalerii de Ierihon. În anul următor la cabana sa din Oriskany
Falls, o localitate de lângă Utica această organizaţie a fost vizitată de un
alt grup condus de Wesley Bailey şi cele două grupări au decis să seă unească
şi să formeze Ordinul Bunilor Templieri. Motto-ul organizaţiei era: Prietenie, speranţă şi iubire! Ordinul permintea accesul în egală măsură
pentru bărbaţi şi femei şi nu făcea deosebire de rasă.
Din
Statele Unite ale Americii, ordinul se va raspândi în Anglia prin Joseph Marlin
şi mai apoi în Scandinavia. În spaţiul german va ajunge în jurul anului 1873 la
Frankfurt [1].
De
aici si până la apariţia unor loji în mediul transilvan nu a fost decât un pas.
Mijlocul de propagare al acestor idei noi a fost mediul studenţesc. Este ştiut
faptul că tinerii saşi studiau în cadrul unor universităţi protestante din
spaţiul german şi după întoarcerea în ţară aduceau ideiile din mediul
universitar. Una dintre cele mai bune idei a fost aceea a introducerii orelor
de gimnastică şi a creării unor asociaţii de profil în oraşele săseşti [2].
Într-un studiu din anul 1913
referitor la prezenta în mediul săsesc al acestui ordin Wilhelm Morres, preot
paroh evenghelic în Braşov, arată că în ultimul timp au apărut loji ale bunilor
templieri în Mediaş, Sighisoara, Sibiu, Braşov şi Bistriţa. Ceea ce promovează
acest ordin este abstinenţa de la orice fel de băutură alcoolică şi în viaţa
lor trebuie să urmărească o serie de precepte:
“ 1. va
evita consumul acestor băuturi până la finalul vieţii sale,
2. nu va oferi nimănui aceste băuturi,
3. nu le va pregăti, nu le va cumpăra sau le
va vinde,
4. pledează cu toate mijloacele legitime,
pentru a elimina utilizarea lor de la societatea umană”
Singura
excepţie permisă de ordin este cea legată de Sfânta Împărtăşanie sau ca urmare
a unor recomandări sau reţete eliberate de medic. Se recomandă şi aici în
măsura posibilităţiilor să se folosească suc de struguri, sau alte remedii
medicinale nonalcoolice[3]. De asemenea, orice membru al acestui ordin se va preocupa
de îmbunătăţirea stării sale de sănătate, de prosperitatea sa, va fi un familist convins, îşi va îmbunătăţii
relaţiile sociale. Se va preocupa permanent de îmbunătăţirea calităţii vieţii
semenilor săi militând pentru o viaţă fără alcool, arătând problemele majore pe
care acesta le aduce asupra sănătăţii individului şi asupra societăţii. Toate
acestea un bun templier le realizează prin o bună
organizare şi o muncă comună [4].
În cadrul organizării lor, dacă
într-o localitate sunt 10 membrii maturi se va pune bazele unei loji. Deşi nu
este stipulat ca o regulă, se arată că dacă o lojă depăşeşte numărul de 50 de
membrii, atunci nu se mai poate păstra caracterul familiar al acesteia şi este
bine apară o altă lojă. Lojile sunt văzute ca familii extinse în care domină
spiritul fratern. Fiecare lojă îşi alege pentru conducere, misiunea. Pentru
activitatea internă şi externă alege un comitet de şapte membrii, la care se
adaugă alţii auxliliari. Se arată că mai mulţi trebuie să cunoască responsabilităţiile
in cadrul lojei şi astfel alegerea funcţiilor are loc trimestrial. Alegerea
comitetului, regularitatea şedinţelor şi toate reglementăriile sunt stabilite
de către cartea de ritual. De obicei au loc şedinte regulate săptămânal, seara
la o oră prestabilită şi nu durează mai mult de două ore. Se pune accent pe
punctualitate. De asemenea, orice şedinţă începe şi se încheie cu un cântec sau
o rugăciune. Un nou membru este acceptat liber prin vot de către membrii.
În
interiorul lojei şi în exterior membrii se identifică prin intermediul unui buton alb albastru din metal care are gravat
globul pământesc şi inscripţia I.D.G.T. – Internationaler
Orden der Gut-Templer (Ordinul
Internaţional al Bunilor Templieri). În cazul în care sunt mai multe loje
într-un oraş acolo se va lucra în
colaborare şi va exista o lojă districtuală. La nivel naţional, din mai multe
loji districuale se formează Marea Lojă a unei ţări şi mai multe loji naţionale
crează la rândul lor Loja Mondială [5].
Legat de numărul de membrii,
Morres arată că la nivel mondial sunt în anul 1913, în jur de un sfert de
million de membrii, iar la nivelul saşilor ardeleni în cam de 600. De asemenea,
legat de grade, după o jumătate de an de activare primeşte membrul un grad Districtual,
la doi ani un grad de Mare Lojă şi la cinci ani grad de Lojă Mondială. Tot în
cadrul ordinului sunt şi Loji Tinere, care aceptă adolescenţi şi tineri. Asftel
sunt lojile tinere pentru copii de 10-14 ani şi lojile de gardă pentru tineri de 15-18
ani. Ei lucrează alături de lojele de adulţi pentru abstinenţă şi o viaţă fără
alcool. Pentru înfiinţarea de noi loji trebuie acordul conducerii Odinului şi
şeful acestuia pentru Transilvania era preotul evanghelic braşovean Wilhelm Morres
[6].
Un exemplu edificator cu privire
la existenţa unei loji a Ordinului Bunilor Templieri o avem la Sighişoara. În anul 1909 în
săptămânalul Schäβurger Zeitung avem următoarea informaţie: “Loja locală a Bunilor Templieri <
Steilauwacht>[7]
s-a întrunit într-o şedinţă festivă, pentru prima dată, în data de 9 ale a(acestei n.n.) l(uni n.n.), unde au venit oaspeţi de mai aproape şi de mai
departe. După amiază a avut loc o şedinţă festivă la Şcoala de băieţi [8],
unde Bunii templieri s-au întâlnit într-un număr foarte mare. Seara a avut loc
în pavilionul grădinii Mühsam o reuşită seară familiară. Mai mulţi membrii ai
Jungendbund-ului,[9]
sub conducerea dirijorului lor, domnul Joh. Marsch au animat seara prin cântece.
După aceea înaltul templier B Knaller a salutat oaspeţii festivi, urmat de
marele templier W. Morres, care în discursul său festiv a vorbit despre
importanţa ordinului, a evidenţei şi prezenţei, aderării într-o recomandare călduroasă. La final a avut loc
un dans, care a ţinut până la orele 4 dimineaţa”[10].
Acest
ordin, prin activitatea sa va fi prezent în Sighişoara şi în perioada
interbelică. La nivelul anilor 30 presa de limbă germană din Sighişoara va
menţiona activităţi ale acestora. Astfel la 2 februarie 1930 aflăm că loja
locală Steilauwacht, se va întruni în data de 8 februarie seara la
orele 8, 15 în clădirea Casei
meşteşugarilor. Cu această ocazie doamna Luise Olah
va vorbi despre : Băutura imorală[11]!
Tot în acelaşi an are loc în data de 24 martie
la orele 8 seara în incinta Şcolii de băieţi o nouă întâlnire a lojei,
în cadrul căreia se va vorbi despre străvechile zeităţii ale germanilor[12].
Presa de limbă germană din
Sighişoara abundă de astfel de articole. Anul trecut referitor la acest subiect
am primit din partea domnului Walter Lingner din Düsseldorf, reprezentant al Asociaţiei
Sighişorenilor Germania o fotografie
realizată în jurul anului 1907 în curtea Casei Oraşului cu o multitudine de
personaje dintre care se remarcă o serie de oficialităţi locale. Menţionăm aici
pe arhitectul Franz Letz şi fabricantul de pielărie Karl Adleff[13]!
Se presupune că unul dintre
iniţiatorii acestui ordin la Sighişoara a fost mediul Joseph Bacon (1857-1941).
Fiul al avocatului şi deputatului din Parlamentul maghiar Josef Martin Bacon şi
al Theresei Bacon, cunoscută pentru activitatea depusă în domeniul emancipării
femeilor.
Între 1883 şi 1925 a fost medic
al oraşului Sighişoara În această calitate a contribuit esențial
la modernizarea sanitară a oraşului. A fost
iniţiator al construirii unui sistem de conducte de apă potabilă, a unui spital
de epidemii, a
controlului alimentelor, a unei case de ajutor social pentru argaţi şi a unui
ambulatoriu pentru bolnavii de tuberculoză.
Interesat
de istoria regiunii natale, colecţionar de obiecte transilvănene, el este
cunoscut în primul rând ca iniţiator în 1899 a ceea ce este astăzi Muzeul de Istorie
din Sighişoara al cărui conducător a
fost până la moarte[14]!
Alături de acest muzeu, din iniţiativa aceluiaşi custode inimos, va lua fiinţă într-o anexa a Turnului cu
Ceas, în anul 1912, Muzeul de Igienă, care cuprindea peste 700 de planşe şi grafice
cu privire la epidemiile care au lovit oraşul şi altele cu privire la evoluţia
demografică a urbei[15].
De asemenea, în studiile sale medicale publicate în diverse reviste de
specialitate abundă subiecte legate de problemele determinate de abuzul de
alcool asupra sănătăţii corpului uman [16].
Credem că aceast Ordin al Bunilor Templieri a avut activitate în Sighişoara în prima
jumătate a secolului al XIX, actionând cu o anumită fermitate împotriva
consumului de alcool, însă nu a reuşit să stopeze consumul acestuia în cadrul
comunităţii sighişorene.
Deşi nu avem date cu privire la sfârşitul activităţii lojei sighişorene a bunilor templieri, însă credem că această activitate a fost
întreruptă la debutul celui de-al doilea război mondial, când doctrina totalitară a nazismului nu permitea
existenţa unor societăţi discrete, cu activitate amplă în domeniul comunitar.
Bibliografie
Ackner, 2002 - Richard Ackner Das Bacon-Buch. Von Mosel an die Koklel
Familiengeschichte, Familiendruck und für
Siebenbürgische Bibliotek Gundelsheim, 2002.
Bacon, 1933 - Josef Bacon Die
Schäßburger Museen, Friedrich
Horedth Verlag, Sighisoara, 1933
Fahey, 1999 - David M.
Fahley, “ How the Good Templars Began:
Fratemal Temperance in New
York State“ în Social History of Alcohol Review, Nos.
38-39 (1999), pp. 17-27.
Groß-Kokler Bote, 1930 - Groß-Kokler Bote vereignit mit der Schäßburger Zeitung, nr. 2665, Schäßburg, den 2.
Feburar 1930, 52. Jahrgang.
Morres 1913 - Wilhelm Morres, „
Der Guttempler” în Kalender des Siebenbürger
Volksfreundes für das gemeinde Jahr 1914, XLV. Jahrgang ( Neue Folge XIX), Hermannstadt, Verlag und
Druck von Josef Drotleff, 1913, pp. 81-84.
Schäβburger Zeitung, 1909 - Schäβburger
Zeitung, nr. 20, Sonntag, 16. Mai 1909, 37. Jahrg.
Theil 2012 - Hermann Theil, „Das historiche Bild. Der < Guttemplerorden> in
Schäβburg”, în Schäβburger Nachrichten, Folge 37, Juni 2012, 19. Jahrgang,
Heilbronn, 2012
Teşculă 2012 - Nicolae Teşculă, „ Mişcare sportivă,
militantism naţional şi saşii ardeleni la mijlocul secolului al
XIX, lea” în Cultura Medieşană , I , Mediaş 2012, pp. 34- 38.
[1] Fahey, 1999, pp. 17-27.
[7] Garda de
pe Chip. Se referă la un mic tunuleţ existent la întrarea în Sighişoara dinspre
Tg. Mureş şi Mediaş.
[8] Azi
Liceul Agricol .
[9] Este
vorba de Federaţia tinerimii săseşti.
·
azi Perla.
· Mulţumim pe această cale domnului Walter Lingner pentru amabilitatea cu
care ne-a pus la dispoziţie fotografia.
Comentarii
Trimiteți un comentariu